Bokcirkel: Boktokarna

Författare: DensisteMohikanen
Fäder och söner av Ivan Turgenjev
Hejsan och god afton!
Dags för en rysk klassiker! Mitt val. Denna roman läste jag för många år sedan, kanske i tjugoårsåldern eller ännu tidigare. Jag minns bara att jag tyckte mkt om den. Om sanningen ska fram kommer jag inte ihåg handling och innehåll. :-) Vet bara att jag i mitt “eget” exemplar (som ligger någonstans hemma) har antecknat och strukit under en hel del…Roliga formuleringar o s v. Den som till äventyrs “känner” mig vet ju att jag är passionerat förtjust i det ryska. Och då syftar jag inte på politik.
Allt är kanske inte så överdrivet smickrande. Det står om ryska bönder som stjäler och super…Många ryska kvinnor har tjocka näsor… :-)
Vilket persongalleri! Nikolaj Petrovitj, Pavel Petrovitj, Arkadij, Bazarov, Anna Sergejevna (Odintsovna), Katerina Sergejevna (Katja), Bazarovs föräldrar m fl…
Jag kände en stark närvaro under läsningen. I regel ett bra betyg när jag läser en roman.
Så ledsamt slut! Jag fick faktiskt tårar i ögonen. Stackars Bazarovs mor och far! Dessa “haltande” ryska kyrkogårdar! Där ligger deras son, den egensinne nihilisten. Vilket tragiskt slut för honom…
Vilken personlighet! Det är bara så tänkvärt och gripande att han via definition i själva verket är en romantiker (vad gäller kärlek) fast han naturligtvis försöker babbla bort alla känslor… Föraktar alla auktoriteter… En högst givande roman – enligt mig. Så mänsklig och nära. Känns inte alls gammal trots att den (romanen) är gammal.
Och dessa gårdar och vägar och skjutshåll och betjänter… :-) Fadersnamn och smeknamn precis i gammal rysk tradition. Älskar det…så klart.
Fäder och söner av Ivan Turgenjev
- Detta ämne har 21 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 11 månader sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.