Bokcirkel: Boktokarna

Författare: husse
Blecktrumman av Günter Grass
Denna bok läste jag första gången för ganska länge sedan. Då blev jag fascinerad av den. Det är en typ av bok, som jag normalt inte brukar gilla. många sidor, mycket detaljer med mera. Men den har något visst.
Samtidigt som man följer trumslagaren Oskar får man också följa Tysklands historia under 1900-talet.
Det är litet märkligt, att Oskar stannar i växten när han är tre år efter ett fall i källartrappan. Det framställs som en medveten handling från den treårige Oskar, som inte vill bli vuxen.
Vad står trumman för? Författarskapet kanske, eller konstnärlig verksamhet i allmänhet.
Oskar växer upp med två pappor, Matzerath och Jam Bronski. Han vet inte ve3m som är hans verkliga biologiska pappa, men jag får uppfattningen att han vill att det ska vara Jan Bronski. Situationen med två män som konkurrerar om en kvinna påminner i viss mån om situationen i “Samtida verk”, som vi nyss har läst. Jag kommer också att tänka på filmen “Jules och Jim”.
Oskar är alltså en dvärg. I litteratur och konst har ofta dvärgen varit en symbol för ondska som i Pär Lagerkvists roman, Dvärgen. Sä är det inte här .Jag har svårt att se Oskar som någon representant för det onda, även om han ibland uppträder på ett sätt, som kan uppfattas som oetiskt. Han är eller känner sig skyldig till båda sina fäders död till exempel.
Det finns en hel del i boken, som jag har svårt för. Skildringen är i många fall alltför detaljerad och omständlig för att vara i min smak.
En del inslag förstår jag inte. Det gäller tillexempel skildringen av lökkällaren, där människor får skära upp lökar för att få gråta
Att han blev kär i syster Dorothea innan han ens hade träffat henne verkar litet märkligt i mitt tycke.
Det finns en del inslag i boken av rena uppräkningar, som inte är så intressanta. Den väldigt summariska skildringen av Danzigs historia har jag också litet svårt för.
Det finns många trådar att nysta i men tills vidare stannar jag här. Jag är nyfiken på vad ni andra tycker om denna bok.
Blecktrumman av Günter Grass
- Detta ämne har 30 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 8 månader sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.