Blecktrumman av Günter Grass

Visar 8 svarstrådar
  • Författare
      Arne
      Deltagare

Har ni sett filmatiseringen från 1979? För en gångs skull tycker jag att filmen var bättre än boken. Den surrealistiska berättelsen gör sig bra på bild och en del detaljer måste av nödvändighet skalas bort, vilket bara är bra. Och vem minns inte scenen när den gamla fiskaren drar upp hästhuvudet på sandstranden och ur dess inre halar fram den ena kladdiga ålen efter den andra? En klassisk scen som minskade konsumtionen av rökt, stekt och inkokt ål mer än aldrig så många fiskeförbud…;-)

husse
          Deltagare

Den filmsekvensen borde kanske visas litet då och tå på SvT. Vi uppmanas ju att avstå från ål på matbordet eftersom den är utrotningshotad.

husse
          Deltagare

Vad har ni för uppfattning om Oscars båda tänkbara fäder, Jan Bronski och Matzerath? De känns väldigt olika. Matzerath är specerihandlare och vill att Oscar också ska bli det. Det är då den treåprige Oscar bestämmer sig för att inte bli vuxen och faller utför källartrappan.
            Jan Bronski är rädd, när han skavara med och försvara det polska postkontoret. Han håller ut ett ben genom ett fönster och hoppas att bli skadskjuten för att slippa delta i försvaret av posthuset. Det är mänskligt men får honom att framstå i en litet löjlig dager.

husse
            Deltagare

Ja, det finns mycket att fundera över i denna bok. Vad tycker ni om inledningen, där Oscars blivande morfar söker skydd under hans blivande mormors kjolar. Det är väl då, som hans mamma blir avlad. Man kan diskutera hur trovärdigt det är men det är ganska komiskt.

Angående de fyra kjolarna…så har jag tänkt mkt på detta. :-) Ganska komiskt…samtidigt som jag undrade om det var ngn underliggande politisk antydan. Fyra länder? Fyra distrikt i Polen? Jag blir inte klok på det.

Arne! Det här med fräspulvret tyckte jag också var roande. Ö h t gillar jag (till skillnad mot er?) detaljer om vad som fanns att köpa på den tiden. Vad som fanns i speceributiken. Vilka bakelser som åts på konditorierna.
                Ja, nu hoppar jag litet hit o dit i tankegången.
                Grönsakshandlare Graff, scoutledaren, var ju en typ för sig. Troligen pedofil (specialitet pojkar). Hängde sig. Dessförinnan fick vi beskrivningar av hans äktenskap med Lina, fru Graff. Där brukade Oskar hälsa på… Ehum!

husse
                  Deltagare

En intressant tanke, att kjolarna skulle kunna stå för olika länder eller distrikt.
                    Fräspulvret får mig att tänka på något som vi brukade köpa som barn. Det varv ett pulver, som man skulle blanda med vatten. Då skulle det bli en läskedryck. Men vi brukade äta pulvret som det var. Lärare och andra vuxna sade, att det frätte på tänderna och att vi bord undvika det.
                    Grönsakshandlaren tände på unga pojkar. Det finns ett namn för personer med den läggningen men jag kommer inte ihåg termen.
                    Sokrates lär ha haft den läggningen. Enligt Platon var Sokrates kär i en ung man, som hette Alkibiades, om jag minns rätt.
                    Jag har för mig att grönsakshandlaren hette Greff, men jag kan minnas fel .Jag har sökt i boken men hittar inte namnet.

Husse! Jo, Greff är namnet på grönsakshandlaren. Vet inte var jag fick Graff ifrån. Kanske tennisspelaren Steffi Graf? Kanske för att jag drömt om en giraff? :-) :-)

Jag har funderat kring det som ni skrev om huruvida Oskar är god eller ond.Jag landar i att jag inte vet! Nej, inte är han då ondskan personifierad. Och inte heller ngn Godhetens Ängel. :-) Det behöver inte betyda att han är mittemellan.
                      Jag vet som sagt inte. Han skriker ju eller trummar fram sin vilja många ggr. Så åtm beräknande är han.
                      Han är en skarp iakttagare av människor.

Arne! Jag tror som du att Grass försöker muntra upp det dystra tema som ligger i beskrivningen av nazism och krig. Han gör det för att han har humor och hoppas att vi läsare också har det.

husse
                        Deltagare

Nej, Oskar är varken särskilt god eller särskilt ond. Han sviker båda sina fäder och det är inte så vackert. Men vi har väl alla någon gång gjort oss skyldiga till mer eller mindre omoraliska handlingar.

husse
                        Deltagare

Pederast var begreppet jag sökte. En pederast är en vuxen man, som attraheras av unga män, tonårspojkar. Sådan förhållanden var accepterade i antikens Grekland 0ch har tydligen också förekommit i Japan. Jag har googlat. Oscar Wilde försvarade den typen av förhållanden och menade, att de var bra för den yngre parten. Idag har nog de flesta en annan syn. Om den unge är under 15 år räknas det som ett sexuellt övergrepp.
                          Jag tror, att den yngling som Sokrates var kär i hette Agaton, inte Alkibiades.

Arne
                      Deltagare

Ja man kan undra hur det gick till rent praktiskt när hans förföljare dessutom var alldeles intill…;-) Jag tycker inte att såna överdrivna och burleska scener tillför så mycket. Det är ungefär som med “fräspulvret” som gjorde att Oscar fick till det med Maria. Kanske är scenerna till för att lätta upp den tunga historien om nazismens framväxt och gärningar?

Jag får ta det pö om pö. Ni har luftat många frågor här. I en så fulladdad bok hamnar man (vi läsare) ofta i olika kapitel som man fastnar för.
                      Jag tycker att kapitlet om Lökkällaren var minnesvärt och mkt intressant. Tror ungefär som Arne att besöken i denna källare blev en slags terapi för människor som där kunde gråta ut. Naturligtvis helt tragikomiskt, burleskartat beskrivet… som det mesta i romanen.

För min del hakade jag upp mig på beskrivningen av “Mögelsvampen”. Är det Goebbels som väl led av ngn hälta, att ett ben var kortare än det andra? Hur som helst nämns det som att Mögelsvampen hade ett ben två cm kortare.

God kväll!
                      Jag har haft mkt att stå i, men ska försöka skriva i kväll/natt.
                      Tack för era inlägg hittills!

husse
                      Deltagare

Vad har ni för uppfattning om clownen Bebra, som ju under en period blir Oscars chef. Han gjorde uppenbarligen karriär inom nazistpartiet. När han efter kriget samtalade med Oscar sade han något om “inre emigration”. Det var ett uttryck, som användes som försvar av författare, som stannat i Tyskland under nazisttiden. Är det en kritik från Grass mot dessa författare och andra intellektuella?

Arne
                          Deltagare

Jag tolkar det som en förståelse för de som låg lågt under nazitiden och inte protesterade. Alternativen hade varit att antingen emigrera på riktigt eller bli fängslade. Om det är några han kritiserar är det de som stödde nazisterna men sedan gjorde avbön efter kriget.
                            Jag upplever inte Grass som en agitator eller radikal som kräver att man alltid står upp för det rätta och goda, utan att han är den som har förståelse för mänsklig svaghet.

husse
                              Deltagare

Ja, men Bebra låg inte lågt. Han gjorde karriär i nazistpartiet.
                                En författare, som låg lågt under nazitiden, som jag har uppfattat det, var Hans Fallada, som efter kriget fick kritik från bland andra Thomas Mann, som menade att Fallada var en medlöpare. Jag vet inte om Fallada använde frasen om “inre emigration”, men det är tänkbart.
                                När väl kriget hade börjat var det nog svårt att ta sig någonstans. Både Carl von Ossietsky och Bert Brecht hade problem med att få uppehållstillstånd i Sverige.

Hejsan på er
                            och tack för ditt bokval, Husse. Tack för era inlägg!(Husses o Arnes)
                            Det är en mastig roman. I bemärkelsen omfångsrik och oerhört krävande. Om än inte svårläst.
                            Jag tycker att den är magnifik! En så begåvad författare med sina iakttagelser av livet o människor.

Vad gäller detaljer så brukar jag gilla det…beroende på… Jag känner in i varje bok. Tycker att detaljer piggar upp i just denna roman.Stilen påminner om…tja, Nabokov? Denne var ju känd för att uppmärksamma sina elever i USA på detaljer. :-)
                            Intressant att Oskar får sina trummor i leksaksaffärer! Trodde först att han hade en riktigt fin o dyr trumma.
                            Dorothea (vars rum Oskar utforskar i hemlighet)? Tja, han fick väl vurm för sköterskeuniformer på anstalten eller möjligen när han besökt olika läkare i yngre dagar?
                            Ngt som jag funderat mkt på är det här med “svarta köksan”…Vem/vad är det???Kriget? Nazismen? Själva döden?

husse
                              Deltagare

Jag har goooglat på Die Schwarze Köchin”. Det är en tyskfolkvisa. Det är inte b/något, som Grass har hittat på.

Husse!
                                  Danke för länk! Nej, jag hade inte trott att Grass hittat på “henne”. På ngt ställe står den (Svarta Köksan) i jämförelse med Sotaren – som man skrämde barn med förr.

God afton!
                                    Jag antar att ni har noterat de underliggande erotiska tankar/”toner” som Grass kör med. Ganska ofta. Inte bara de fyra kjolarna, Oskars besök hos fru Greff och Oskars mors eskapader med Jan Bronski. Frågan är om dessa tankegångar är typiska för just författaren eller om alla (nästan) har dylika snuskigheter (i tankarna) för sig? :-) Alla är vi syndare…heter det ju.

Har ni ngt mer att reflektera över?
                                    Annars är det fritt fram för betygsättning.

Språket är genialiskt, det tycker jag nog. Det tilltalar mig och jag gillar detaljer…
                                      Ett minus är omfånget, textmassan. Bland de mest krävande böcker som jag har läst. Jag känner bara att Grass är en stark människokännare. Jag sätter betyg 5 med minus. Nästan enbart beroende på textmassan.

Arne
                                      Deltagare

Jo jag noterade att det var mycket sex, och inte direkt några erotiskt finstämda och romantiska skildringar… Men det är naturligt, sex är en viktig drivkraft i våra liv som det är svårt att bortse från. Boken skrevs på 50-talet och då var det lite “inne” att skildra sex på ett mindre subtilt sätt än tidigare, som en reaktion mot äldre tiders prydhet.
                                        Jag sätter en trea. berättelsen tilltalar mig inte utan betyget grundas på teknisk skicklighet och den historiska kopplingen.

husse
                                        Deltagare

Unga män tänker nog mycket på sex. Det brukar sägas så och det stämmer med min erfarenhet. När man blir äldre är det inte lika viktigt.
                                          Vad gäller betyg är det svårt. Boken har stora förtjänster men också brister, inte minst omfånget. Dert som intresserar mig är den bild man får av Tyskland under nazi-tiden. En fyra får det bli, utan vare sig plus eller minus.

husse
                                            Deltagare

Jag vill komplettera mitt inlägg litet grand. Jag skrev, att den gav en bra skildring av Tyskland under nazitiden, men handlingen utspelas från 1920-talet fram till en bit in på efterkrigstiden. Den omfattar ju mera än enbart den tid,. när nazisterna härskade.

husse
                                      Deltagare

Här kan man se och höra sångleken “Die schwarze Köchin”.

husse
                                          Deltagare

Sångleken “Die Schwarze Köchin” verkar bygga på eliminering. Den sista flickan är “Die Schwarze Köchin”. Det får mig att tänka på Svarte Petter. Kanske stå “Die Schwarze Köchin” för skulden, skulden till nazismen och dess ogärningar .En debatt, som fördes i Tyskland och i hela Europa efter Andra Världskriget.
                                            Efter kriget påstod sig alla ha varit motståndsmän. Ingen hade stött Hitler trots alla filmer som finns med folkmassor som ropar “Heil”. Skulle man skylla på den gamla politiska eliten, människor som Schleicher von Papen och Hindenburg eller var det arbetarna eller bönderna som hade fört fram Hitler till makten?

Arne
                                              Deltagare

De etablerade ledarna klarade inte av att lösa Tysklands problem och man underskattade Hitler grovt. “Låt honom sitta vid makten ett tag så rättar han nog in sig i ledet”, trodde man. En ödesdiger felbedömning… Men visst var det vanligt folk som både gav och lät honom behålla makten. Han blev diktator genom fria val. Han hade ett massivt stöd bland befolkningen och han fick saker gjorda. Visserligen fanns ett tryck på att gå med i hitlerjugend och andra kadrar men många nog gjorde det frivilligt.

husse
                                                  Deltagare

De sista valen innan nazisterna tog över inte så fria i realiteten. SA spred terror på gatorna.
                                                    Hitler såg SA-ledaren Röhm som en farlig konkurrent. Han lät gripa och avrätta de ledande inom SA, Röhm fängslades och en pistol lades in i hans cell. Det var meningen att han skulle ta sitt eget liv. När han inte gjorde det trängde en person sig in i cellen och sköt honom. När Hitler hade krossat SA fick han beröm från Hindenburg. Min källa är en serie dokumentärfilmer på Kunskapskanalen om hur nazismen kom till makten i Tyskland.

husse
                                              Deltagare

“Svarta köksan” är väl en barnramsa, som, jag har uppfattat det. Jag vet inte om det är en gammal ramsa eller om Grass har hittat på den. Jag tycker, att den är suggestiv. Den kan vara en symbol för ondska eller för skräck eller båda delarna.

Arne
                                              Deltagare

Tack för bra inledning! Jag gillar inte heller denna typ av böcker, med en massa detaljer och ett myller av människor. Det blir för omständligt som du säger. Samma typ av bok som t ex Hundra år av ensamhet. Med modernt språkbruk kallas det väl magisk realism, jag kallar det en burlesk skröna. Men det som lyfter boken är historieskildringen, väl invävd i berättelsen.
                                                Är Oskar ond? Du svarar nej, jag svarar nja. Oskar är ingen trevlig person, egoistisk och oempatisk. Han leder undan hjälpen och är direkt orsak till människors lidande. Men inte bara han, alla personer i boken beter sig på liknande sätt och det inte ens för att skydda det egna skinnet, utan mer därför att det var det som slumpmässigt låg närmast till hands. Det var en hård tid…

Scenen i lökkällare är en av de bättre tycker jag. Ingen fick eller vågade visa svaghet, då blev man dömd. Så då passade man på att lufta känslorna i skydd av lökångorna. En symbolik som i vissa fall kan gälla även i dag, svaghet och medlidande är inte riktigt accepterat även om ingen vågar säga det.

husse
                                                  Deltagare

Ja,magisk realism var ett begrepp. som jag kom att tänka på vid läsningen.
                                                    Jag menar inte, att Oskar är en god människa, men jag ser honom inte som en symbol för ondska. Han är väl som vi alla, han har både goda och onda sidor.

husse
                                                  Deltagare

Denna bok läste jag första gången för ganska länge sedan. Då blev jag fascinerad av den. Det är en typ av bok, som jag normalt inte brukar gilla. många sidor, mycket detaljer med mera. Men den har något visst.
                                                    Samtidigt som man följer trumslagaren Oskar får man också följa Tysklands historia under 1900-talet.
                                                    Det är litet märkligt, att Oskar stannar i växten när han är tre år efter ett fall i källartrappan. Det framställs som en medveten handling från den treårige Oskar, som inte vill bli vuxen.
                                                    Vad står trumman för? Författarskapet kanske, eller konstnärlig verksamhet i allmänhet.
                                                    Oskar växer upp med två pappor, Matzerath och Jam Bronski. Han vet inte ve3m som är hans verkliga biologiska pappa, men jag får uppfattningen att han vill att det ska vara Jan Bronski. Situationen med två män som konkurrerar om en kvinna påminner i viss mån om situationen i “Samtida verk”, som vi nyss har läst. Jag kommer också att tänka på filmen “Jules och Jim”.
                                                    Oskar är alltså en dvärg. I litteratur och konst har ofta dvärgen varit en symbol för ondska som i Pär Lagerkvists roman, Dvärgen. Sä är det inte här .Jag har svårt att se Oskar som någon representant för det onda, även om han ibland uppträder på ett sätt, som kan uppfattas som oetiskt. Han är eller känner sig skyldig till båda sina fäders död till exempel.
                                                    Det finns en hel del i boken, som jag har svårt för. Skildringen är i många fall alltför detaljerad och omständlig för att vara i min smak.
                                                    En del inslag förstår jag inte. Det gäller tillexempel skildringen av lökkällaren, där människor får skära upp lökar för att få gråta
                                                    Att han blev kär i syster Dorothea innan han ens hade träffat henne verkar litet märkligt i mitt tycke.
                                                    Det finns en del inslag i boken av rena uppräkningar, som inte är så intressanta. Den väldigt summariska skildringen av Danzigs historia har jag också litet svårt för.
                                                    Det finns många trådar att nysta i men tills vidare stannar jag här. Jag är nyfiken på vad ni andra tycker om denna bok.

Visar 8 svarstrådar
                                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.