Mor gifter sig

Etiketter: 

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Angela
      Deltagare

Nu har jag läst denna bok och vilken underbar upplevelse det var man kan känna hur man går runt i Norrköping och dess omgivning. Holmstad googla jag när jag inser att byggnaden finns kvar och är känd för att just Moa martinsson gått i den. Miljöer så bra beskrivet. Och jag kan ser hur dom träffas över bibeln och hur dom läser den tillsammans.
        Hanna var ju en liten person som måste haft det svårt, man kan se hur fin hon blev i hårband och klänning. Dom människor som berör mig illa i boken är den fruktansvärda lärarinnan.Hur hon försökte hitta fel hos barnen för att straffa dom. Tror tyvärr det var vanligt förr. Blir glad över att mamman är emot aga.
        Jag ska fortsätta med nästa bok senare i sommar för att få följa Mias uppväxt. Hon kanske får lära sig hur barn blir till!
        Fyra i betyg av mig.

Vad roligt att det blev en fin läsupplevelse! Jag blev mycket förtjust i just skildringen av mamman, Hedvig. Hon framstår ofta som väldigt klok och skarp, med en härlig och lite drastisk humor. Hennes inställning till religion till exempel framstår som upplyst för den här tiden. Och även det du tar upp, att hon var kritisk till barnaga (även om hon, lite motsägelsefullt förstås, verkade kunna ta till sådana metoder själv då och då).

Här kommer några frågor som vi kan fundera kring:

Hur var det att läsa boken?

Var det något speciellt du gillade/inte gillade?

Hur uppfattar ni huvudpersonerna i Mor gifter sig? Mia, modern (Hedvig) och styvfadern?

Finns det något tema eller budskap i boken som du fäste dig vid?

Anonym

Jag har kommit en bit in i boken och tycker den är bättre än vad jag tidigare trott😊
            En annan tid men en del problem och dilemman är liknande.
            Bra personskildringar men med tragiskiska och hårda öden.

Jag tycker att Moa Martinsons sätt att skildra den här tiden genom barnet, Mias, ögon gör berättelsen väldigt nyansrik och realistisk. Det kunde lätt ha blivit en ren eländesskildring av vilken misär arbetarklassen levde i under den här tiden, men ur Mias synvinkel finns det även glädje och små ljuspunkter i tillvaron. Även om det är en annan, hårdare, tid går det därför samtidigt lätt att relatera till berättelsen, precis som du är inne på.

Var det någon särskild personskildring i berättelsen som du fäste dig vid?

Anonym

Jag blir lite extra nyfiken på Hanna. Vilket öde att som barn växa upp i fattigstugan och vilka små möjligheter hon har och påverka sitt liv. Men mycket blir ändå ljust och glatt sett med Mias ögon som du skrev.

Ja, Hannas öde är verkligen ett sådant som stannar kvar med en. Jag hoppas att hon återkommer eller åtminstone omnämns senare i Moa Martinsons uppväxttrilogi, man skulle vilja veta mer om hur hennes liv kommer att te sig.

Har någon av er som gått med i bokcirkeln läst Mor gifter sig, eller kanske har ni kanske gått med för någon av de andra böckerna vi ska läsa? Jag tänkte hursomhelst delge mina egna tankar kring två av diskussionsfrågorna som jag publicerade förra veckan. Känn er fria att skriva i tråden även om ni skulle vilja prata om någon helt annan aspekt av Mor gifter sig!

Hur var det att läsa boken?

Mor gifter sig var en riktigt fin läsupplevelse för mig. Jag har inte läst någon roman av Moa Martinson förut i sin helhet och blev positivt överraskad av hur medryckande och lättläst den här boken var, trots att den ändå har några år på nacken. Det är lätt att förstå varför den har börjat få klassikerstatus i den svenska litteraturhistorien.

Var det något speciellt du gillade/inte gillade?
              Jag uppskattar verkligen Moa Martinsons berättarförmåga. Hon lyckas levandegöra sin barndoms miljöer, och det kändes nästan som att man befann sig där i de enkla små kyffena tillsammans med Mia och Hedvig. Moa Martinsons förmåga att skildra arbetarkvinnornas situation i sekelskiftets Sverige är dessutom fenomenal. Det dubbla förtryck som kvinnorna tvingas utstå, både på grund av sitt kön och sin klasstillhörighet blir tydligt för läsaren och ger berättelsen en stark socialrealism. Men mitt i allt elände skildras också de ljuspunkter som finns i kvinnornas tillvaro, ofta i from av vänskap och solidaritet mellan kvinnorna. Och förstås, särskilt centralt i den här romanen, kärleken mellan mor och dotter.

Angela
                Deltagare

Har börjat på boken, men trodde start av läsning var när perioden började och att den skulle vara klar till 9 april. Men än så länge är jag förvånad varför har jag inte läst hennes böcker innan den här. Så bra miljöbeskrivningar och att jag kan känna hur man befinner sig i norrköping vid övägen. Och funderar holmstad är detta idag skärblacka? Men är just nu på sidan 50 i boken. Så återkommer om svar på frågorna :) tack för en underbar läsupplevelse än så länge.

Visst beskriver Moa Martinson miljöerna bra! Boken ger verkligen mersmak. Själv kommer jag definitivt att läsa fortsättningen av Moa Martinsons uppväxtskildring så fort tillfälle ges. Holmstad verkar ligga i området Klingsberg i södra Norrköping. Jag hittade lite info om det på bl.a på följande länk:

Kvarteret Holmstad

Och du får förstås väldigt gärna skriva i tråden under tiden du läser också. Frågorna kan man utgå från om man vill, men det finns ju många andra spännande ämnen att diskutera också :)

Hej! På måndag 15/3 sätter bokcirkeln igång. Första boken ut är som sagt Mor gifter sig av Moa Martinson. Boken gavs ut 1936 och skildrar författarens uppväxt. Moa Martinson föddes som Helga Maria Swartz och kallas i boken för Mia. Mor gifter sig är den första delen av Moa Martinsons uppväxttrilogi.

För dig som inte är så bekanta med Moa Martinsons författarskap kan jag rekommendera Alex författarlexikon, där det finns en bra artikel om henne. Du som har ett bibliotekskort hos Götabiblioteken kan få tillgång till Alex författarlexikon via en länk på följande sida:

https://www.gotabiblioteken.se/databaser

Inför måndag 15/3 kommer jag att publicera några diskussionsfrågor. Dem kan du utgå från när vi diskuterar boken om du vill.
              Har ni några frågor om bokcirkeln kan ni kontakta mig på nora.hojer@motala.se

Motala bibliotek
              Deltagare

Välkomna till första delen av Motala biblioteks bokcirkel våren 2021! Första boken ut är Mor gifter sig av Moa Martinson. Diskussionen startas måndag 15 mars hålls sedan öppen till och med 9 april.

Visar 3 svarstrådar
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.