Har någon av er som gått med i bokcirkeln läst Mor gifter sig, eller kanske har ni kanske gått med för någon av de andra böckerna vi ska läsa? Jag tänkte hursomhelst delge mina egna tankar kring två av diskussionsfrågorna som jag publicerade förra veckan. Känn er fria att skriva i tråden även om ni skulle vilja prata om någon helt annan aspekt av Mor gifter sig!
Hur var det att läsa boken?
Mor gifter sig var en riktigt fin läsupplevelse för mig. Jag har inte läst någon roman av Moa Martinson förut i sin helhet och blev positivt överraskad av hur medryckande och lättläst den här boken var, trots att den ändå har några år på nacken. Det är lätt att förstå varför den har börjat få klassikerstatus i den svenska litteraturhistorien.
Var det något speciellt du gillade/inte gillade?
Jag uppskattar verkligen Moa Martinsons berättarförmåga. Hon lyckas levandegöra sin barndoms miljöer, och det kändes nästan som att man befann sig där i de enkla små kyffena tillsammans med Mia och Hedvig. Moa Martinsons förmåga att skildra arbetarkvinnornas situation i sekelskiftets Sverige är dessutom fenomenal. Det dubbla förtryck som kvinnorna tvingas utstå, både på grund av sitt kön och sin klasstillhörighet blir tydligt för läsaren och ger berättelsen en stark socialrealism. Men mitt i allt elände skildras också de ljuspunkter som finns i kvinnornas tillvaro, ofta i from av vänskap och solidaritet mellan kvinnorna. Och förstås, särskilt centralt i den här romanen, kärleken mellan mor och dotter.