Bokcirkel: Alaska av Anna Woltz – november 2020

Författare: Göteborgs stadsbiblioteks barnavdelning
Diskussionsfrågor – Alaska av Anna Woltz
– Vad tycker du om bokens omslag? Passar det till berättelsen – varför/varför inte?
– Vad känner du efter att ha läst de första sidorna i boken? Griper den tag i dig direkt eller börjar det segt?
– Varför tror du att Sven behandlar Alaska på det sätt han gör?
– Sven visar upp väldigt olika sidor hemma och i skolan – varför då, tror du?
– Svens irritation växer över främlingar som inte kan behärska sig när de ser ett gulligt djur. Det verkar inte ens hjälpa när det som i Alaskas fall är tydligt att hon är på jobbet och inte ska störas: “Och trots att det står KLAPPA INTE med stora bokstäver på täcket kan folk inte låta bli att gå fram och purra: -Jag förstår ju att man inte får klappa, men den är ju så himla gullig så jag bara inte kan hålla mig – haha. /…/ Den här hunden är precis som trafikpolisen eller piloten. När den har sitt täcke på sig är den på jobbet. Och då har den inte tid att bli klappad av kreti och pleti.” s.97-98
Har du upplevt någon liknande situation? Varför tror du att författaren tar upp Svens tankar om detta?
– Parker och Sven låter Alaska välja vem hon vill följa med – gick det som du trodde?
– Vad är det som får Parker att ändra åsikt om Sven?
– Både Sven och Parkers pappa kämpar, på olika sätt, med att gå vidare efter att deras liv har förändrats för alltid. Känns deras reaktioner på det som drabbat dem realistiska? Tror du att du hade reagerat på samma sätt?
– Det finns inte så många böcker som handlar om någon som har epilepsi. Har du lärt dig något nytt om epilepsi när du läst boken?
– Vem borde läsa boken? Skulle du vilja rekommendera den till någon?
Diskussionsfrågor – Alaska av Anna Woltz
- Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 6 månader sedan av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.