Att sälja böcker är idag så mycket mer än att bara skriva en text. Förstå mig rätt, det absolut viktigaste är att du har en bra historia att berätta, att produkten funkar.
Vi utgår från att du har skrivit en bra bok som är värd att läsa. Det jag menar är att det kommer alltid finnas tio, eller hundra, liknande böcker som dina, beroende på hur stor radie vi tar till. Men säg i Sverige för enkelhetens skull. Din historia är säkert inte helt unik. Så vad som idag även krävs är att du bjuder på dig själv. Att du som person, som författare, även syns. I alla fall att det finns någon som står bakom boken som du skrivit.
Och just här är jag övertygad om att många författardrömmar klingar av från att vara ett potentiellt författarskap med en framtid till att ”bara” bli en självutgiven bok i 100 exemplar om tulpanodling.
Men det är just här du ska ta till din allra mest personliga taktik. Säg att du till exempel är lärare på en mindre ort i Sverige och just skrivit en bok om tulpanodling, din stora passion i livet förutom lärande och skrivande. På skolan där du jobbar ges en skoltidning ut som trycks i 300 ex, på orten finns en lokaltidning som kommer ut i en upplaga om 3000 ex och din man jobbar på ett lokalt sågverk med 150 anställda.
Där har du allt du behöver.
Du har dina första kanaler. Sen är det upp till dig att sätta igång. Kontakta redaktören för skoltidningen och berätta om din fantastiska bok om tuplanodling och fråga rakt av om de vill göra ett reportage om en av deras lärare.
Vad är det värsta som kan hända? De säger nej. Reportaget görs men framställer dig på vad du upplever som ”fel” sätt. So what? Små risker du får ta och det enda som är helt säkert är att om du inte frågar kan du inte få ett ja. Sen gör du samma sak med lokaltidningen på orten. Du mailar/ ringer/ söker upp någon av journalisterna på tidningen och ber att de intervjuar dig.
Till slut går du hem och pratar med din man, ber honom om en tjänst: att prata med sin chef på sågverket och fråga om de inte till självkostnadspris kan köpa din bok som en sommarpresent till de anställda. Befängd idé säger han. Du står på dig och säger att inte kan få annat än ett nej. Det kostar inget att fråga.
Sen bygger du vidare. Efter två månader finns det där reportaget i lokaltidningens nätupplaga. När du då mailar till tyngsta branschtidskriften för tulpanodling refererar du till och bifogar reportaget i lokaltidningen. Det viktiga är alltså det där första fröet.
Ja gott folk, det var allt för den här gången.
Jag fick två veckor på mig och har försökt ge några tips om hur man skapar sin bok och får den såld. Små axplock lovade jag och det är vad det blev.
Men för dig som har lust att läsa mer om att skriva och att ge ut sin bok så kommer det mer. Jag håller tillsammans med en vän/litteraturvetare på och skriver på en bok om självutgivning som kan bli riktigt, riktigt bra.
Tack för den här gången. Vi ses.
Tjillevippen
Tack och lycka till!!
Hej Christian,
Stort tack ska du ha för din tid som gästbloggare!
Du har skrivit genomtänkta och läsvärda inlägg. Flera av de författare som gästbloggat har skrivit om skrivprocessen och lite om förlagsbranschen, men du har verkligen gett oss en inblick i hur det går till att ge ut en bok på eget förlag – och gett oss ytterligare en dimension genom att bjuda på dig själv och dina erfarenheter. Och en insyn i vilket nålsöga förlagens utgivning kan vara, även för den som skriver bra och har en bra historia att berätta. Tur att det finns fler vägar till läsarna idag :-)
Din kommande bok låter som ett spännande projekt.
Lycka till med din nya bok och ditt fortsatta skrivande!
Vänliga hälsningar
Hanna