För ett tag sedan läste jag att någon skrev ”En dans kan vara en text” och jag är beredd att hålla med. För vad är egentligen en text och vad är viktigast? Ofta när vi pratar om läsning så tänker vi kanske på att läsa text i en bok. Jag tänker att det finns många olika sätt att läsa på och att innehållet, berättelsen eller informationen är det viktigaste, i andra hand kommer formen.
Min son älskar Harry Potter och jag fascineras över på hur många olika sätt han möter Harry Potter och dess världar på. Vi har tillsammans läst böckerna, sett filmerna, lyssnat på CD-berättelserna om Harry Potter, spelat TV-spelen, byggt Harry Potter lego, ritat och målat Harry Potter och skapat en Harry i lera. Det är en rikedom att möta en berättelse på många olika sätt.
När jag tänker på vilka roller bibliotek kan spela i barn och ungas medievärldar så är det bland annat att erbjuda ett brett urval av berättelser i olika format. Att inspirera till läsning är en annan uppgift som bibliotek arbetar med. Jag tror att bibliotek kan ha en större roll som brobyggare mellan olika medievärldar. Om ett barn till exempel spelar ett TV-spel med fantasyinslag kan biblioteket visa på de skatter av fantasyberättelser som finns till exempel Tam Tiggarpojken av Jo Salmson eller fantastiska Guldkompassen av Philip Pullman Guldkompassen handlar om elvaåriga Lyra. Hennes farbror, lord Asriel berättar om ett ställe nära Nordpolen där man genom norrskenet kan ana en annan värld. Lyra blir indragen i händelser där vetenskapsmän gör experiment med kidnappade barn. Guldkompassen blir den viktiga magiska sanningsmaskinen som hjälper Lyra.
En annan populär och roliga mellanåldersbok är Gregs bravader av Jeff Kinney (det finns ett flertal böcker om Greg). För den som gillar spännande berättelser finns många deckare till exempel böckerna om Emil Wern. I ett flertal böcker löser han olika fall på Gotland.
På Eskelhems skola på Gotland har läraren Marie Andersson haft projekt kring böckerna om detektiven Emil Wern Förutom att de läst böckerna har de utifrån böckernas handling gjort olika digitala projekt och på så vis även fått kunskaper i källkritik, upphovsrätt, Gotlands historia, miljö och samhällskunskap mm. Jag tänker att deras projekt gestaltar läsning i en vidgad textvärld. Det fina hjärtat nedan som är gjort av elever om vad läsning och böcker betyder för dem, hittade jag på en F-5 skola. Det ena utesluter inte det andra.