Skrivet på tåget från Avesta-Krylbo till Stockholm: jag har varit i Norberg på bilderboksseminarium för förskollärare tillsammans med Ulla R, litteratur- och konstvetare med specialintresse för bilderböcker och barns läsning av dom. Jag har pratat om en del av mina böcker, med intresserade frågor från Ulla. Hon har dessutom pratat om till exempel barnnivå på förståelse med hänvisning till vad utvecklingspsykologin säger. Vad svarar vi ett barn som frågar Varför är gräset grönt? Varför lyser solen? Varför kommer det regn? Det är ingen idé, menar Ulla, att försöka ge den naturvetenskapliga förklaringen till 3-4-åringar, möjligheten till förståelse finns inte ännu. Det kanske duger att säga ”det regnar för att du ska kunna använda dina nya stövlar”. Det gäller att förstå vilken nivå dom frågar på. I 5-6-årsåldern fnyser barnen åt såna svar och är mer intresserade av vetenskapen. Intressant att tänka på både när man läser böcker för barn och skriver dom. Det är ofta den vuxna läsaren/förmedlaren som bestämmer vad som är för svårt/sorgligt/komplicerat för ett barn, utifrån sin vuxna tolkning. Det lilla barnet kan förstå på ett enklare sätt, mer bokstavligt.
En liten inblick i ett resonemang! Vi hara pratat böcker hela dagen.
Tågreseproblem har vi utstått på vägen såklart: i Hallsberg var tåget försenat med missad anknytning till Fagersta som följd. Nästan en timmes väntan på en buss som fraktade alla resenärer till Ludvika. Därifrån taxi till Norberg, framme kl 12 på natten. En återkommande förklaring från SJ numera angående förseningar tycks vara att man måste köra långsamt för att man hamnat bakom ett pendeltåg!???
Det här är min sista blogg, fast nu är jag ju registrerad här och kanske får lust att småblogga då och då om något läsintressant. Trevligt att få vara här. En och annan har läst min bok ”Du ska vara spännande och varm”, om Fruensamhemma på nätdejting, hoppas ni haft roligt med den. Eller att ni hittar till någon av mina barnböcker, se hemsida www.annabengtsson.se.
Avslutningsvis lite upplysningar om sandstekeln som jag i början av månaden flaggade för att jag skulle skriva om: Sandstekeln är en typ som obönhörligen följer ett mönster. Den gräver en grop, den lägger ägg i gropen, den går ut och dödar en larv och för den till kanten av gropen. Där lämnar den larven medan den går ner och undersöker att allt är ok. Sen hämtar den larven och lämnar den i gropen åt barnen att leva av. Experiment har gjorts på så vis att man tagit bort larven medan sandstekeln varit nere och undersökt om allt är ok. Då kunde man tro att den skulle gå ut och döda en ny larv. Men icke. Först måste den gräva en grop. Sen måste den lägga äggen- SEN kan den gå ut och döda en larv. Så måste den ner i gropen och kolla att allt är ok. Osv.
Kanske känner ni någon sandstekel?
Hej och tack!
Anna
P.S. Tåget var 25 minuter försenat när jag nådde Stockholm C, ingen förklaring gavs.